CBdíly.cz

Saze i PET láhve. Co se vše se používá při výrobě pneumatik?

Saze i PET láhve. Co se vše se používá při výrobě pneumatik?
17.08.2022

Continental, Tyre, Barum… Jezdit se dá samozřejmě na všem, ale ne vždycky je to ten nejlepší zážitek. V čem je vlastně rozdíl mezi značkami pneumatik?

Začíná to už při výrobě. Směs, ze které se pneumatiky vyrábí, může mít až 40 složek a dost záleží na jejich poměru. Každá firma má svůj vlastní recept, výrobní tajemství, které se přísně střeží. Jde nejen o poměry surovin, ale i o příměsi, které se přidávají. Některé postupem doby vymizí (oxid zinečnatý používaný na bílé bočnice), stále se ale objevují i nové příměsi a s tlakem na větší udržitelnost se zavádí i recyklované materiály.

 

Základ je kaučuk, ocel, saze a umělá vlákna

 

Primární surovinou je a nejspíš ještě dlouho bude kaučuk. Pravý přírodní kaučuk se vozí z asijských tropů, ten syntetický si firmy dokážou vyrobit. Oba dva se smíchají a vzniká z toho měkká hmota, která se pak ve vytlačovacím stroji tvaruje do běhounu nebo do bočnic.

Ocelová (pogumovaná) vlákna tvoří kostru pneumatiky (kord), ocel je i součástí patky, která nasedá na nárazníky.

Saze (speciálně vyrobené) se přidávají do kaučuku v procesu vulkanizace, prodlužují životnost a dělají pneumatiku odolnější a pevnější.

 

Recyklace PET lahví – náhrada PES za PET

 

Důležitou složkou kostry (kordu) pneumatiky jsou umělá textilní vlákna, která se pogumují. U většiny výrobců jde o polyesterová (PES) vlákna, Nokian Tyres používá speciální aramidová vlákna, kterými zpevňuje bočnice, aby lépe odolávaly vnějším nárazům, průpichům, průrazům a jiným deformacím.

S revoluční novinkou přišel letos Continental, který jako první dokázal zpracovat použité PET láhve na speciální přízi. Ta nahradí běžný polyester používaný v kostře vybraných pneumatik. Technologie dostala název ContiRe.Tex a aktuálně ji najdete u modelů PremiumContact 6, EcoContact 6 a AllSeasonContact, a to v pěti rozměrech u každého z nich.

 

Konfekce pneumatiky

 

Jakmile jsou jednotlivé komponenty připravené, skládá se tzv. surová pneumatika. Tento proces probíhá na speciálním konfekčním zařízení.

 

Vulkanizace pneumatiky

 

Surová pneumatika je ale pořád plastická a je potřeba ji změnit na elastickou. K tomu slouží proces nazývaný vulkanizace, při kterém se používají „vulkanizační činidla“, jako je síra a saze. Vulkanizace probíhá na vulkanizačním lisu za stanoveného tlaku a teploty nad 120 °C. V této fázi pneumatika získá i svůj dezén a všechna označení na bočnici.

 

Výstupní kontrola

 

Než se pneumatiky zabalí a odešlou k zákazníkovi, musí projít výstupní kontrolou. Ta probíhá vizuálně, někde i rentgenem, aby se odhalily veškeré viditelné vady. Kvalita se pak posuzuje měřením uniformity. U toho se krom silových hodnot měří i boule, prohlubně a nerovnosti dezénu, které by mohly ohrozit komfortní a bezpečnou jízdu.

Potřebujete přezout a potrpíte si na kvalitu? Vyberte si z naší široké nabídky pneumatik.


Nepropásněte naše slevové akce a novinky

Zadejte Váš e-mail, klikněte na Odebírat a my Vám pravidelně zašleme výběr toho nejzajímavějšího ze světa Škoda Originálních náhradních dílů.