CBdíly.cz

Součástí skupiny CBAuto

Autoprůmyslu hrozí nedostatek pneumatik. Čína a USA skupují zásoby kaučuku

Autoprůmyslu hrozí nedostatek pneumatik. Čína a USA skupují zásoby kaučuku
01.07.2021

Automobilový průmysl má další problém. Po nedostatku čipů způsobující zastavování výroby nových aut hrozí i nedostatek pneumatik. Pandemie koronaviru způsobila zvýšenou poptávku po kaučuku potřebném pro výrobu ochranných pomůcek a rukavic, jeho nedostatek však již reálně ohrožuje i pneumatikářský průmysl.

Hrozí automobilovému průmyslu nedostatek nových pneumatik? Jak se zdá, hrozba je více než reálná. Problémy s lodní dopravou, neznámá listová choroba napadající kaučukové plantáže a obecný nedostatek přírodního kaučuku na volném trhu začínají mezi kapitány automobilového průmyslu vyvolávat reálné obavy. Na situaci okamžitě zareagovali Američané i Číňané, kteří skoupili téměř všechny celosvětové zásoby přírodního kaučuku.

Svůj díl viny nesou i automobilky

Na úbytku přírodního kaučuku na trhu však nesou díl viny i samotné automobilky. Kromě toho, že listová choroba zdecimovala produkci přírodního kaučuku ve Vietnamu a Thajsku, její postupné snižování ohlásili pěstitelé ještě před příchodem listové choroby, či celosvětové pandemie. Na vině byl obrovský finanční tlak automobilek i samotných pneumatikářských producentů, kteří neustále snižovali výkupní ceny kaučuku. Pěstitelům tak nejednou nezbývalo, než s pěstováním kaučukovníků přestat nebo se přeorientovat na jiné odběratele. Stejný problém je i s čipy, jak se totiž postupně zjišťuje, za změnou orientace jejich producentů na výrobce černé a bílé elektroniky stojí opět ekonomický tlak automobilových subdodavatelů na nízkou výrobní cenu. A tak ve jménu hesla “Kdo více platí, ten vyhrává” čipy putovaly na výrobu elektroniky a automobilkám zůstaly prázdné ruce.

Pandemie a světové zásoby kaučuku

Olej do ohně problému s nedostatkem přírodního kaučuku přilila i samotná pandemie. Výroba ochranných pomůcek a gumových rukavic obrovsky zvedla spotřebu kaučuku, objem jeho produkce se přitom nedá zvýšit ze dne na den. Jak upozorňují odborníci, průměrný kaučukovník produkuje surovinu až po sedmi letech růstu. Pokud nyní myslíte na náhradu syntetickým kaučukovníkem, vychladněte, pro automobilky je aplikace syntetického kaučuku k mnoha komponentům nepřijatelná.

Bez přírodního kaučuku se fabriky zkrátka nepohnou. Ohrožení okamžitě vycítili v USA a zejména v Číně, kde poskupovali téměř všechny celosvětové zásoby kaučuku. Situace se rychle zhoršuje. Neustále obnovování zásob kaučuku je přitom extrémně důležité pro zachování výroby just-in-time. Na území USA už momentálně dochází k vyčerpávání vyrovnávacích zásob zajišťujících plynulost výroby. Evropa zatím výpadky kaučuku údajně nehlásí, ale nedostatek přírodního kaučuku vyvolá téměř s určitostí tlak na zvyšování cen pneumatik na volném trhu.

 

Zdroj: Autojurnal.cz

Bezpečně na všech sedadlech

Jak může uškodit telefon v kapse u košile? Kdo a proč by měl v autě sedět na pravém zadním sedadle? Také odpovědi na tyto otázky pomohou jezdit bezpečněji! Číst více


Nepropásněte naše slevové akce a novinky

Zadejte Váš e-mail, klikněte na Odebírat a my Vám pravidelně zašleme výběr toho nejzajímavějšího ze světa ŠKODA Originálních náhradních dílů.